Słowik napisał:
wykres prezentuje się dość ciekawie, ale nie rozumiem jego zastosowania. Rozumiem, że każdy jego koniec oznacza inny wynik, ale w jaki sposób jest to rozwiązywane? Stawiamy coś na tych polach? W zależności od tego, gdzie jesteśmy, rzucamy inne kostki?
To chyba jest w tych fragmentach, których nie udostępnili za darmo

. Rzuć okiem na kartę postaci, to nieco rozjaśnia. Jeśli nadal mało i jeśli masz czas, to przeczytaj fragmenty raportów (poniżej dałem kilka wyjątków z nich), gdzie są odniesienia do mechaniki. Całej jej z tego nie odtworzysz, ale załapiesz, o co mniej-więcej chodzi.
Aha, tak, postać niejako "przesuwa się" po polach tej szachownicy w różne strony. Ja też nie do końca jeszcze łapię, jak to wszystko działa.
Cytat
You check off a reputation box when you use the die. So if you are starting fresh, the first time you mechanically invoke a reputation in play (to re-roll any die that had a result you didn't care for), you cross off the next highest box (the first time, this will be the d6 box) and incorporate your reputation somehow, then re-roll.
Cytat
Even so, our group had some close shaves - they needed to get 8 or more to succeed in the Chapter Two mission, and rolled 2d4, 1d6 and 1d8 - and got exactly 8 total.
Cytat
“The target number is equal to the chapter number times the number of players.” (...) "Chapter 1 is the prologue" and "Chapter 10 is the epilogue."
fragment podręcznika zacytowany w raporcie napisał:
Contributing to the Mission
The die size a player contributes guides their narrative - the smaller the die, the better the result should be. Since there is a limited choice of dice to contribute, players will be restricted in the sorts of results they can describe. Here are some guidelines:
Contributing a d4 should carry with it some collective triumph - something going right for the entire crew, or a noteworthy group accomplishment toward the overall Mission goal.
Contributing a d6 should include some personal success - their particular moment in the spotlight going well, and their character achieving something worthwhile.
Contributing a d8 should indicate some personal failure - something going wrong for which they are to blame, or some task in their care being neglected.
Finally, contributing a d10 or d12 to the Mission pool requires some disaster for the crew - something very unpleasant, or very tragic for everyone...
This might seem counter-intuitive. The idea is to apply mechanical pressure to narration - making a strong choice to complicate the situation is rewarded. Hopefully there will be some temptation and a difficult choice, since the Leader will be watching your contribution to determine who to Single Out.
A situation where the crew has a string of utter disasters ending in success, or a string of triumphs ending in failure, is very cinematic in a Kurt Vonnegut sort of way. It might be more challenging to narrate, and it might stretch the bounds of plausibility, but hey - it's war. Bizarre, cruel, miraculous things happen.
Cytat
In the first session there was a lot of success. Out of 8 rolls there was only one failure and none of us had to exhaust any of our Reputation's. Also, Lot started in B4. At the end of chapter three, he went from A5 to E5. Only three chapters in, he is dangerously close to writing out his character.
//Trochę nie po kolei, ale może pomoże.
Słowik napisał:
Nie zagrałbym jednak w tę grę. Według mnie jest za bardzo angażująca. To już nie jest wymyślony świat i wymyśleni bohaterowie. To znajoma sytuacja, która miała miejsce i ludzie, którzy mogli coś podobnego przeżyć lub jeszcze gorzej - nie przeżyć.
Też tak mi się wydaje, ale zaraz przychodzi refleksja, że jeśli gramy sesję w realiach historycznych, to robimy podobnie, więc to chyba nie jest sedno problemu.
Może chodzi o to, że ta gra podchodzi znacznie poważniej do spraw takich, jak psychika, człowieczeństwo i konflikty wartości niż wszystkie Wampiry, Cthulhe i inne tego typu przereklamowane cuda. Wręcz odnoszę wrażenie, że kiedy czasem ludzie mówią, że chcieliby grę poważną, to tylko tak mówią - tak naprawdę gdy już taką dostają, to albo nie umieją zachować dystansu, albo nie grają w nią poważnie (to efekt samoobserwacji, nie bijcie

).